maandag 16 november 2009

De technieken van Escher

Zoals ik gisteren al verteld had, zou ik vandaag meer uitleg geven over enkele technieken. Het gemeentehuis van Leiden werd door hevige branden verwoest en hierdoor kreeg Escher een opdracht. Hij zou de raadzaal en de burgemeesterkamer maken. Maar dit ging hij niet op een normale manier doen. Escher gebruikte een speciale techniek genaamd ‘Intarsia’. Intarsia of inlegwerk is een houtbewerkingstechniek die al eeuwenoud gebruikt wordt. Bij deze techniek worden er kleine holletjes in hout uitgesneden en er wordt een ander soort hout in vastgelijmd. Zo krijg je terug een vlak oppervlak dat dan gebruikt wordt in het gebouw.

Perspectief is voor ons een soort van optisch bedrog. De vlakken worden op een plat vlak afgebeeld maar toch ervaren wij deze tekeningen of voorwerpen als ruimtelijk. Volgens Escher heeft perspectief een betekenis die luidt als volgt: “een kunstwerk met een goed perspectief lijkt als het ware een raam waardoor je de buitenwereld kunt zien. Het is als een gat waardoor een toeschouwer doorheen kan kijken”. Hieronder zie je een voorbeeld van perspectief gemaakt door Escher.



Als laatste techniek gebruikte Escher ‘vlakvulling’. Escher kopieerde deze techniek die hij in Spanje had ontdekt. Als je een puzzel neemt, heb je allemaal verschillende stukjes. Deze stukjes zijn tekeningen waarvan de buitenlijn van het ene stukje samenvalt met de buitenlijn van een ander stukje. Zo ontstaat er weer een vlak waardoor je een tekening of voorwerp verkrijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten